Nem egy, hanem több nyelv a világ
- Csernus Mariann: Nem beszélni kell a szolidaritásról,
hanem cselekedni -
Szenkovits Péter
A szolidaritás elve, létérzése a szülői házban ivódott
Csernus Mariann színművésznőbe - egész életre. S vallja: „Valahová mindig kell
tartozni. Ez belső szükséglet. Különben rések támadnak az emberben, és nem
lehet betömködni, mint a falat a vakolattal. A vakolat is én vagyok”.
- Szolidárisnak leginkább akkor kell lennünk, szerintem,
amikor igazi baj van, amikor belső indíttatásból - egyre szorongatóbb, emberi
létünket, lényegünket is fenyegető körülmények között - kötelességünk kinyújtani
a kezünket mások (egymás) felé. Mostanság is erre van, erre lenne égetően
szükség. Mert valami nagyon-nagyon nem stimmel e honban.
- Igen, össze kellene fogni. Talán még vannak, akik erre
képesek – szögezi le nyomatékosan szalafői házának verandáján, a hatéves puli,
Zsiga társaságában a Kossuth-díjas, Jászai-díjas, érdemes művész, a Nemzeti
Színház örökös tagja (1989-től), a Magyar Színház társulatának - 2000-től mind
a mai napig - egyik alappillére. Harminchárom éve tölti a nyarakat az Őrségben.
– Az apám szociáldemokrata
volt. És azt is büszkén vállalom, hogy vitéz is; a Horthyéktól kapta a
plecsnit, de tojok rá! Egyébként meg tisztviselő volt. Anyai nagyapám, a soroksári
téglagyár vezérigazgatójaként (apai nagyapám vasútőr volt, de őt nem ismertem) már
péntek délben – általában szombat délig dolgoztak az emberek - kiadta a
munkásainak a szabadnapot. Aznap reggel hat órától a nagyanyám és a szakácsnő
sütötték hatalmas kemencében a tyúkokat, amiket, nyilván, már hajnali öt órakor
levágtak. Kalácsot, illetve lepényt is sütöttek. Három-négy éves lehettem,
mégis nagyon élénken emlékszem arra, hogy lóbáltam a lábam nagyapám irodájában,
és a következő történt: jöttek sorra a munkásai. Úgy mondták ezt, hogy – akkor
tanultam meg én is a szót -, megsüvegelték a dolgozói nagyapámat. Volt kis
sapka rajtuk, leemelték. „Jó napot, jó napot!” Név szerint szólított mindenkit
nagyapám. „Nagyon kellemes hétvégét kívánok a családnak!” Mellette állt a
szakácsnő. Ki-ki megkapta a fél tyúkot és a nagy adag lepényt, vagy kalácsot.
Mind a tizenhárom ember. Így mentek el péntek délben. Én megtanultam, hogy nem
egy, hanem több nyelv – azaz többszínű - a világ. Magyarul ezt úgy nevezném: a
demokráciát, vagy az emberséget, vagy a szeretetet, vagy a hitet onnan hoztam.
S ez nem tudott engem elhagyni még akkor sem, amikor néhányszor fenékbe rúgtak;
az engem nem érdekelt. Azt mondtam: gyerekek, én fölállok! Fölállok addig, amíg
vagyok. Aztán amikor már nem vagyok, akkor már úgysem állok fel. Pedig elég sok
mindenen mentem keresztül. A gyermekem, Joó Katalin (1951-1988) halála…
1962-ban „kézifék” a Nemzetiben…
- 1944 tavasza; ordas idők, vérzivatar.
- Áprilisban egyszer csak beállított hozzánk egy furcsa,
borzos hajú nő, és azt mondta az anyámnak: „Nemzetes asszony, tessék engem
megmenteni, mert én zsidó vagyok, s engem elvisznek”. Anyám azt felelte: „Jól
van, megmentem”. Ő: „Én akkor, itt; hány gyerek van?”. „Négy”, hangzott a
felelet. Erre: „Vállalom a háztartást!”
„Jól van, Erzsi, maradjon!” Nálunk lakott; anyám a Weiss Manfrédnál volt vezető
titkárnő. Erzsi megfőzött, ellátta a háztartást. És amikor kitört a szabadság,
akkor azt mondta: „Elmegyek, köszönök mindent!”. Majd jött egy lap: „Boldog
vagyok! Szombathelyen stemplizek a postán!” Egyébként a Sorbonne-on végzett,
angolul-franciául anyanyelvi szinten beszélt. Angolul ma is annyit tudok –
alapvetően franciául és németül tanultam anyanyelvi szinten -, amennyi az
Erzsitől maradt. Velem, „Marika kisasszonnyal” kizárólag angolul társalgott. S
nem adnak el ma sem. Tavaly kimentem Rodoszra, ahol mindenki angolul beszél, s
egy fél nap alatt nagyjából ugyanúgy beszéltem, mint az ottaniak; azaz konyhai
szinten. Ez még mind az Erzsi… A „másik” a Herman bácsi, apám kártyapartnere. Azt mondta: „Nézd,
Károly, minket visznek; itt van a lányom, a Teri, annyi idős, mint a te lányod,
vigyétek magatokkal, akárhová mentek; legalább ő megmeneküljön. És itt van egy
kulcs, ez a siófoki villánk kulcsa. Itt nagy bajok lesznek. Menjetek le oda a
gyerekekkel”. Ebből következett, hogy apám-anyám ott maradt Pesten, ők keresték
a pénzt. Dinka nagyanyámmal - aki tizenhat évesen szülte apámat, tizennyolc
évesen a Laci öccsét –, azaz Mariskával együtt irány Siófok! Bezerédy utca 7. -
Herman Villa. Ott töltöttük az egész nyarat. A szüleim minden hét végén
eljöttek és hoztak élelmiszert, eleget. Nagyanyám főzött, ebben az időszakban
kénytelen volt nem az isten házába járni (Mariska nagyanyám egyébként naponta
reggel hat órától, templomnyitástól ott volt egészen a zárásig; őt ezért nem
nagyon szerettük), ekkor valami feléledt benne egyszer csak… A Terike az mindig
a belső szobában tartózkodott, neki nem volt tanácsos kimenni; a tópart zsúfolásig
tele volt németekkel. Strandoltam, napoztam, úsztam és beszámoltam Terikének,
volt, hogy éppen arról: „Ma meg beszélgettem egy német tiszttel és hát olyan
kedves volt meg minden…”. Terike hallgatta az én élménybeszámolóimat. Október
hatodikán jöttek értünk a szüleim, azzal, hogy közelednek az oroszok. Megindultunk
„fölfelé”. Majdnem egészen Veszprémig gyalog mentünk, majd teherautó vitt
bennünket egy darabig – mindenki nyugat felé húzott, százas-ezres tömegeket
láttunk - s aztán már volt vonatközlekedés. Fölértünk.
- Nem sokkal ezután történt az aknaszilánkos, szerencsére
nem életveszélyes sérülése, ami amúgy egy életre szóló nyomot hagyott önben.
- Tornáztam az udvaron, mit sem sejtve. A németek a Várban,
az oroszok Pesterzsébeten. Jött a front. Anyám – a többiekkel együtt – a pincében:
„Hol a lányom, hol a lányom?”. Lekiabáltam neki: „Ne aggódj, tornászok!”. Egy
bevágódó akna elvitte a kerítést, engem a léghuzat levitt a pincébe. Forróság a
hátamnál; bab nagyságú aknaszilánk ma is benne(m) van. De átvészeltük… A háború
után Terike kiment Amerikába, egy ideig tartottuk a kapcsolatot, aztán nyilván
férjhez ment. Megmenteni mások életét – ez nálunk természetes volt. Ez nem volt
kérdés. Nem beszélni kell a szolidaritásról, cselekedni kell.
A pesterzsébeti kertünkön keresztül csámborgott két
nyomorult, szegény kis orosz katona. Teljesen vérben a lábuk, dőlt-szakadt a
vér. Meglátom őket: „Jönnek, jönnek a kiskatonák!”. Anyám kijött, bekísérte
őket a meleg konyhába, a sparherd mellé ültette. A nemzetes asszony letekerte a
kapcákat, kimosta, megszárította azokat, föltálalt két akkora, mélytányér
kukoricalevest! Maga nem tudja: kukoricalevest, -kását, lepényt ettünk
akkoriban. Nem volt más. Daráltuk, daráltuk a kukoricát. A kapcák megszáradtak,
anyám visszatekerte azokat, úgy mentek el: „Mamka, mamka, mamka!”. Hogy
mondjam: ezt tanulta az ember.
- Ez a mentalitás kiveszőfélben van.
- Mert senkit nem rúgnak seggbe évtizedek óta úgy, hogy repüljön!
Ezek a mai urak – mi sosem voltunk sem kommunisták, éppen apám miatt, meg
egyáltalán -; hát, bocsánatot kérek! Az Orbán Viktor édesapja MSZMP-párttitkár
volt; na, most rendben van, hogy földeket kap a fiától, meg még többet, meg még
ezt, még azt, de hát hogy mondjam: akkor ne játsszuk el azt, hogy akkor a
baloldal… Kövér László is vastagon benne volt az MSZMP-ben. Híresen, de
egészen, de nagyon. Akkor ne játsszanak, nekem ne játsszanak! Az a legenda,
amin akár jóízűen röhögni is lehet(ne), szóval az a hír járja – ugye a
Gyurcsány és a Kövér is pápai -, hogy a Gyurcsány-mama és a Kövér-mama ott
ülnek a presszóban feketekávé mellett és röhögnek a „fönti” két hülyén, akik
egymást gyepálják. Két anya, akik – mit mondjak? – körülbelül korombeliek
lehetnek. Pápán isszák a kávét s azt mondják, „ez az én b…m fiam meg a te m…a
fiad”. Az egyik, a másik… Egyébként ez az élet meg ez a politika. Csak ez az
alávalóság ne lenne ebben! Hát ne haragudjon: az embereknek nem jár föld? Csak
azoknak, akik benne vannak a pikszisben? Annak az öt-tíz-tizenöt-húsznak jár
óriási terület? Azoknak, akik megművelték eddig, azoknak nem jár semmi? Megint
hol vagyunk? Hol? Akik életükben nem láttak földet, de benne vannak a brancsban
- kapnak.
- A költőkben viszont nem csalódott.
- Egyáltalán: számomra a magyar költészet… Nagyon szeretem!
Az a véleményem, ha már itt tartunk, hogy a mi költőink pontosan tudták azt,
hogy micsoda nép ez, hogy lehetne ezt fölrázni. Hogy lehetne valami módon. Nagyon
nehezen tudom én ezt kifejezni. Ugyanakkor ez a nép többet képzel magáról, mint
ami és többet arról, ami a valóság.
- Hogyan áll a Jóistennel?
- Templomba nem járok. Igaz, 1948-ban – abban az évben
érettségiztem a Veres Pálné Gimnáziumban s lettem a Pesti Színház tagja – a Bazilikában
esküdtem meg az első férjemmel, Joó Lászlóval. Hol esküdjön az ember…? A
nagybátyám, aki bencés rektor volt Pannonhalmán, a Hugó bácsi adott bennünket
össze. A protestáns férjem utóbb megemlítette nekem, hogy én ugyan „elvonszoltam”
őt a Bazilikába esküdni, de azóta se voltam templomban; miért? „Én csak úgy meg
akartam esküdni” - feleltem. Vitéz Csernus apám meg tényleg soha nem lépett be
az Isten házába (sikerült ezt az anyjának, a már említett Mariskának elérnie);
azt mondta nekem: „Te csak esküdj nyugodtan, én addig körbejárom a Bazilikát,
többször megnézem, hogy néz ki kívülről, én oda be nem megyek!”.
1981-ben jelent meg Károlyi Gáspár Vizsolyi bibliájának
hasonmás kiadása, 1982 februárjában mutattam be kétórás műsoromban a Katona
József Színházban. Még tavaly is előadtam, idén is elő fogom. Én úgy tudok
elaludni, hogy elkezdem e bibliát mondani. Egy óra az első rész. Általában az
első negyed óra után elalszom. Ha fölébredek éjjel: hol hagytam abba? Ja, ott
hogy… Onnan folytatom megint.
Én istenben nem hiszek, nem vagyok hívő. Ilyen nincs, hogy
ül valahol; hol van? Mindenhol. A természetben s mindenhol ott van. Az én rossz
és a jó természetemben, a kutyáémban és a magáéban is. Az orgonabokromban meg a
rododendronjaimban. Mindenben ott van, benne van, amit nevezzünk teremtő
erőnek. De, hogy ül egy szakállas, s azon gondolkodik, hogy kivel toljon ki…
Nem.
- Egyensúly?
- Már nem vagyunk „itten” nagyon egyensúlyban. Sikerült már
elérnünk, hogy kibillentsük az egyensúlyát a természetnek, a Földnek, lassan a
világnak is.
Jézus Krisztus nekem az abszolút mérték, az egyetlen olyan
személyiség, akit szívemben-lelkemben tisztelek. Időnként megpróbálok vele
társalogni. Az egy más kérdés, hogy nem válaszol. De én nekem azért belül
valami szól. Ez egy csodálatos alak, hogy úgy mondjam. Bárhová megyek, nekem
minden nap olvasnom kell Bulgakov Mester és Margaritájából. Nekem az egyik
legnagyobb csoda a könyvek között. Jézus személye nem jelenik meg „így”, mégis,
egyszer csak olyan erő sugározza be a könyvet, de az elejétől a végéig; pedig nem
is esik igazán szó róla… Velem van a Bulgakov-kötet buszon (nem ülök Pesten
kocsiba), amikor próbára megyek. Minden nap olvasok franciául, németül is, hogy
egyiket se felejtsem el. Minek? Magamnak. Mert hogy mondjam: a dolognak egyszer
vége lesz. De addig, amíg vagyok, csinálom.
- Így van az utazással is.
- Imádott Párizsom meg Barcelona… Nincs fényképezőgépem és
nem is volt soha. Végigjártam Európát egy fénykép nélkül. Mert nekem úgy
rajzolódnak le a helyek. A kedvenc itáliai városom Siena. A színei! Siena-vörös
az erkélyem Budapesten, ilyen színű kővel lapoztattam le itt is. Ha rajzolni
tudnék; de hiszen el is tudom mondani. Ülünk – akkor még megvolt a második
férjem, Somlyó György – az úgynevezett „campon”, isszuk a kávét. Nekem
„lejönnek” ezek a Siena-vörös kövek. Aztán megindulunk föl, az úgynevezett
Tigriscsíkos Katedrálishoz. Ha most behunyom a szemem: kilépünk balra,
caplatunk fölfelé kicsi kis ösvényen, mondták, ott jobbra álljatok majd meg, egy
benyílónál, mert ott van Szent Katalin kútja; mártsátok meg a kezeteket.
Odaérünk Szent Katalin kútjához, belemártom a kezemet, megpaskolom vizével az
arcomat. Onnan még megyünk föl tovább, a katedrálishoz. Egyszer csak ott áll
egy hatalmas templom, az a bizonyos fekete-fehér csíkozású. Áll, magában. Az egész
Toscana benne van. Azt mondtam, hogy
megérkeztünk. S volt egy olyan érzésem, hogy nekem ezt a katedrálist valahogy
át kéne ölelnem. Ha nem megy, akkor legalább körbejárom, s ahol tudom,
megsimogatom a köveit. Utána kihajolok a korláton és nézem az alattam elterülő „teljes”
Toscanát. Nekem ez itt van legbelül.
- Görögországot is bejárta.
- Egyszer, úgy a hatvanas évek derekán, a magyar konzul
meghívott bennünket ebédre Athénban. Mondta, hogy érkezik még egy hölgy,
Görögország legnagyobb színésznője, Anna Sinadenu, aki évek óta nem lép
színpadra; mindaddig nem is fog, amíg a fasiszta junta uralkodik. Ő is
ebédvendég volt. Szokásos magyar csirkepörkölt, ez meg az. És akkor Sinadenu
elkezdte megeleveníteni franciául az ő történetét, mi mindent játszott – nagy
tragédiák nagy szerepeit, Elektrákat, Médeiákat - és hogy miért nem szerepel. Majdnem
azt mondhatnám, hogy megdermedtek a pörköltek körülöttünk. Tragikai pátosszal -
olyan volt, mint a mi Tőkés Annánk valaha - beszélt az életéről. A pincér
hozta-vitte a fogásokat; dőltek, ömlöttek a könnyeink… Estére jegyünk volt egy
hatalmas amfiteátrumba. Köveken ültünk. Oidipusz király volt műsoron. Teltház;
külföldiek, görögök. Nem volt más világítás, mint a Hold. Teljes holdtölte, mi
ülünk. Mielőtt elkezdődött volna az előadás, belépett – mint néző – Anna
Sinadenu. A publikum rákezdte: Anna, Anna, Anna! Úgyhogy amikor leült a kis kő
ülőkéjére, már harsogott a közönség: vissza Anna Sinadenuval a színpadra!
Bizonyos időkben bizonyos dolgokért ki kell – tudni, merni -
állni! És valahová mindig kell tartozni. Ez belső szükséglet. Különben rések
támadnak az emberben, és nem lehet betömködni, mint a falat a vakolattal. A
vakolat is én vagyok.
(A Népszava Szép Szó mellékletében, 2012.
augusztus 25-én, szombaton jelent meg.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése