2013. december 24., kedd

Jó helyen lenni egymás életében – Nagy Tímea kétszeres olimpiai bajnok és három gyermeke - 2013 karácsonyán

Életdobogóján három első helyezett áll: a két lánya meg a fia. Nagy Tímea számára a két olimpiai aranyérem „talán már igaz sem volt”. Szombathely és Budapest ugyanannyira megdobogtatja a szívét ma is.

„Mindig szerettem Szombathelyen lenni; számtalan csudaszép karácsonyt és hosszú hétvégét töltöttünk a nagymamánál és a keresztszüleimnél. Olyasmi ez, mintha azt a húslevest kellene elemeznem, amit anyu főz; nem tudom. Azt érezni kell. Amiként Szombathely is a lelkemnek egy része. De hát így kerek a világ, hogy összeadódik minden”, mereng Nagy Tímea, Sydney (2000) és Athén (2004) párbajtőr egyéni olimpiai bajnoka,  egy egész ország Titije, aki (nem mellékesen) a budapesti Margit-szigeten lévő, az Olimpiai Központhoz tartozó Hajós Alfréd Uszoda létesítményvezetője immár ötödik éve.
Három gyermek édesanyja. Csenge tizenöt, Luca tizenegy, Csanád nyolc éves.
„Sajnos, csak három… Bár lett volna, lenne több! Hozzáteszem, hogy amikor az ember a legelején ’bevállalja’ a gyerkőcöket, akkor azért nem tudja, mivel jár ez. Utólag derül ki. De én még most is azt mondom – ennyi feladattal, felelősséggel, idegeskedéssel együtt is -, hogy nyugodtan vállaljunk gyerekeket! Annyi szeretetet, bújást, örömet kap az ember, hogy azt semmi mással sem lehet összehasonlítani. Igaz, hogy nem nagyon kell fogyókúrára figyelnie annak, aki csemetéket nevel.
Minden kornak megvan a maga sajátossága. Borzasztó, amikor sír a pici baba és nem tudok segíteni. Amikor kiderül, hogy már nem szereti az a fiú, akibe ő szerelmes; nem tudom megoldani se ezt, se azt. De amikor megosztja velem a problémáit, attól kezdve nekem nagyobb visszaigazolás nem kell arról, hogy jó úton járunk, jó helyen vagyunk egymás életében. Valahogy úgy meg kell érezni. Aztán persze én is túllépek időnként saját magam hatáskörén; de most Csengével, azt hiszem, jól alakulnak a dolgok. Nagyon kedves, szerethető emberke, nem csak a lányok, a fiúk részéről is, ez természetesen nem, mint nőre, hanem más egyébre értendő.
Luca kis csodabogár; nála nem vagyok abban biztos, hogy az a bizonyos engedek-húzok madzag megfelelő, ami Csengénél bejött. Mindig azt mondom a tanároknak, amikor kicsit problémáznak Luca tanulásán, hogy tuti, hogy ő zseni lesz. Csak nekem kell túl- és megélnem azt, hogy belőle kirobbanjon ez a zsenialitás valamilyen területen. Öntörvényű és magának való. Talán mostanra – tizenegy évesen - érett meg annyira, hogy tudja, egy barátságban is kell alkalmazkodni, csomó olyasmit kell adni, tenni, ami nem biztos, hogy az ő érdekében áll. (Ez nagyon úgy hangzik, mintha érdekember lenne, pedig nem az!) Tehát amikor igazából neki kell engedni, vagy kicsit visszahúzódni, merthogy nem ő a központ. Hát, erre is meg kell érni. Valakinek már nagyon korán, pár évesen, valakinek meg soha, felnőttként sem sikerül ez.
Csanád alapvetően hasonlít Csengére, de persze, más. Hiszen mindenki más ’egyenlet’. Ő nagyon anyás, a mai napig borzasztóan furcsa nekem, hogy órákat ül az ölemben, és mondja, hogy szeretlek, anya. Persze ez egyben nagyon jó is! Mindenki látja – természetesen a lányok is -, hogy Csanád kis vékony, az átlagnál törékenyebb fiú, bár, hozzáteszem, kőkeményen tud focizni és hajtani, amikor akar valamit.
S hogy van-e előjoga, mint a legkisebbnek? Ilyesmi nincs nálunk. Hihetetlen, milyen farkastörvények uralkodnak otthon. Hogy mondjam? Például az, hogy reggel ki megy a vécére, központi probléma. Tehát a nagylányom direkt azért kel föl tíz perccel előbb, hogy ő legyen az első. És a fogmosás meg a tévézés… A vacsorakészítésnél ki kapja az első forró sajtot, mert az a legfinomabb… Tehát elsőként kell jelentkezni, hogy éhes és kéri. Esti fürdés; aki először szól, vagy akinek nem kell kétszer vagy háromszor könyörögnöm, akkor ő megy.
A tanulással hadilábon állunk. Igaz, a most elsős gimnazista Csenge nagyon megkomolyodott, a Csík Ferenc Sportgimnáziumba jár, és remekül érzi magát. Jót tett neki, hogy délelőtt edzés, utána tanulás, edzés. Látom, hogy szorgalmas. Hetedikben-nyolcadikban kicsit ’beletojós’ volt a tanulásba. Erről is azért nehéz beszélni, mert ezt is meg kell élni. Olyan közösségbe került, ahol mindenki sportol, s most végre ’megtalálta’ az osztálytársait, együtt járnak ki meccsekre meg minden. A tanári gárda is másképp áll hozzá, hiszen sportoló(k)ról van szó, és nem azt mondják, hogy a tanulás nem fontos, mert igenis fontos. De hogyha hiányzott egy hetet, mert válogatott edzőtáborban volt (vízilabdázik), akkor engednek neki időt, hogy bepótolja.
Lucánál, ezer százalék, hogy nem lesz pálfordulás, és sose kezd el tanulni. Mert ő aztán annyira utál tanulni, mint amennyire én utálok futni. Tehát hogyha bármit megígérnek, akkor sem lehet rábírni. A Csanád meg olyan, hogy hazajön, leül, elkészíti a leckét. Addig halálosan ideges, amíg nem végez vele. Amiért persze kap a nővéreitől, hogy te stréber, mit izélsz… Mert ők nem akarnak egyből tanulni.
Egyébiránt Csenge esete arra is jó példa, hogy bizony, az iskolaválasztás annyira fontos, mint akár felnőtt korban a párválasztás! Az egész életét befolyásolja, a hozzáállását a világhoz, az élethez, a jókedvét, a mindenét, hogy szeret iskolába menni, a tanároknak meg akar felelni. Szeretné, hogy azt mondják a pedagógusok, szeretik. Nagyon fontos.
Viszont nekem, mint anyának, ne akarjon megfelelni. Engem ’csak’ szeressen. Mindig ezt mondom a Csengének: ha meghallgatod a véleményemet, akkor én azt nagyon megköszönöm. De ne csak meghallgasd az ’öreglányt’, aztán annyi. Lépj is annak szellemében. Merthogy én már megjártam ezt az utat...
Éppen közös mézeskalács-sütés közben – sikerült jól elszúrnom a tésztát, az okára még mindig nem jöttem rá, de sajnáltam volna kidobni, ezért mégis csak kisütöttem, s a gyerekek absztrakt formákat rajzolhattak az absztrakt mézeskalácsokra - a nagylányom közli, hogy a facebookra éppen milyen képet raknak föl, de előtte megkérdezi tőlem, hogy egyáltalán fölteheti-e ezt a felvételt? Ragacsosak az ujjaim, momentán a fülemen a telefon, de érdekli a véleményem.  Nagyon jó érzés. Szerintem ez egyébként sokkal fontosabb, mint az, hogy valaki el tudja mondani a gyerekéről, hogy kitűnő tanuló; csak éppen nem beszél a mamával…
Valahol hallottam, ne tudom hol s kitől, meglehet, valamelyik műsorban, hogy annyira nincs időnk a gyerekekre, hogy naponta szűk hét perc szülői figyelem sem igen jut rájuk. Merthogy annyira rohan a világ. Megütötte a fülemet: micsoda? Kimondottan figyelem magamat, hogy én mennyit beszélgetek. És mindig mondom, hála a Jóistennek, hogy nálunk másképpen van. A hosszú hétfő persze kivétel, de aztán bepótoljuk.”
Hogy a szeretetünnepre miképpen készülnek Titiék, s hogyan zajlik náluk a karácsony? Ekképpen skicceli föl: „Már novemberben elkezdtünk készülődni. Levelet írt mindhárom gyerek a Mikulásnak meg a Jézuskának. ’Millió’ ajándékkérés… Közösen gyújtottuk meg az adventi gyertyákat. S minthogy nagy favédő lettem, ezért nálunk élő karácsonyfa már nincsen. Számomra annyira borzasztó volt ünnepek után kidobni. Nagy nehezen a lelkemet is rávettem: műfenyő van. De plafonig érő. A leggiccsesebben díszítjük, mindig tele van a gyerekek által készített dolgokkal. Idén gipszet öntöttek ki, tavalyról üvegfestmények, még korábbról rajzaik is vannak. Jobban örülnek, még inkább a sajátjuknak érzik, mintha mondjuk csak egy szín, a szürke vagy a kék vagy a piros dominálna. Persze, vannak helyek, helyszínek, ahol ezek az egyszínűek látványosak, és természetesen nem bántok senkit, akinek ilyenje van. Mindenki a saját ízlése szerint díszítsen. Hiszen ez (is) a jó az egészben!
Szenteste elmegyünk a gyerekekkel egy betlehemi jászolhoz, majd anyuéknál gyűlik össze a család. Mire megérkezünk, ég a csillagszóró, a gyertya, a kiscsengő már hallatszik. Közös vacsora, közös játék… Mindig van halászlé, de mivel a gyerekek nem szeretik, ezért húsleves, no meg a kedvencük, rántott csirke is. Ilyen-olyan majonézes hidegtál, rengeteg sütemény…
Éjszaka fekszenek le otthon. Hozzánk hajnalban érkezik meg a Jézuska, úgy negyed három, fél három tájban. Fölrázzák egymást, és fura vagy sem, de pizsamában fogadják. Nálam karikásabb szemű anyuka – szerintem – nincs sok karácsonykor.”
Megkerülhetetlen, hogy Titit „szembesítsük” valamivel, ami abszolút jellemző rá; süt róla, árad belőle. Kétszeres olimpiai bajnokként hogyan tud(ott) ilyen hihetetlenül szerény maradni?
„Nagyon sok pofont kaptam, mire ’odaértem’.  Nem ingyen adták az aranyakat. Nem a tehetségemnek köszönhetőek; én nagyon megdolgoztam értük. És tudom jól, hogy milyen icipici dolgokon múlik az, hogy valaki olimpiai bajnok lehet, vagy valaki ismeretlen nevű versenyző marad. Akikkel együtt, ugyanannyit edzettünk, dolgoztunk… Igazából ez az irántuk való tisztelet is, hogy én nem szállok el attól, hogy olimpiai bajnok lettem. Mert semmivel sem tudok többet, mint amit ők tudtak. Csak valami miatt az élettől vagy a Jóistentől én ezt megkaptam. De távol álljon tőlem, hogy én ezzel visszaéljek, vagy bárkit is kioktassak. Meg példakép se szeretnék lenni, merthogy nekem sem voltak példaképeim. Mert nincs olyan, hogy eszménykép; minden emberben van hiba. Bennem is rengeteg van. Éppen ezért nem szeretnék minta lenni. Igen lobbanékony vagyok… Ez az olimpiai történet olyan régen volt, hogy tán’ igaz sem volt. Úgyhogy most éppen az aktuális életemet próbálom megoldani, és nekem ez a legfontosabb, hiszen a gyerekeimről van szó.”
S miből „csihol” mindehhez erőt?
„Van az a négy gyertyatörténet, biztos, hogy mindenki ismeri, amit az ember adventi gyertyagyújtásnál el szokott mesélni. Elalszik a hit gyertyája, elalszik a béke gyertyája, elalszik a szeretet gyertyája, de addig, amíg a remény gyertyája ég és meg lehet a másik hármat gyújtani róla, addig van remény, addig nem szabad csüggedni.”
                                                                                                                                                                           - szp -


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése