Megkísértés Masszi Ferenc grafikusművész, festőművész
vassurányi tárlatának a címe; csábítás, ösztönzés, sugallat… Sokféleképpen
értelmezhető fogalmak.
Megkísérlem megfejteni az egyébként megfejthetetlent;
igyekszem lefordítani a saját nyelvemre az amúgy lefordíthatatlant: rám miféle
hatást gyakorolnak a képei?
Hogy bárki másba miképpen – kissé képzavarral élve -
szivárog be a hatóerő, esetleg – reméljük – megélik a hatászuhany -
hatászuhatag? - élményét; ezt majd - folyamatosan – előbb-utóbb ki-ki saját
magán, magában konstatálhatja. Most, ma, holnap, akár hetek, hónapok, évek
multával. Hogy hoppá; de hiszen rólunk van szó! Az ebben a világban – itt és
most – elfoglalt, vagy éppen el nem foglalt, elfogadott, vagy elutasított
körülményeinkről is.
Akár látomásokba, víziókba „ágyazva”. Megspékelve jó adag
fricskával, humorral, abszurdnak sejlő ábrázolással; na, ne már, hogy annyira
komolyan vegyük (ön)magunkat, mert ha nem vigyázunk, akkor még úgy maradunk. És
tudjunk kacagni e kesze-kusza világon, még akkor is, ha többnyire sírhatnékunk
támad(na) azoktól a folyamatoktól és előidézőitől, gerjesztőitől, akik
isteneknek képzelik magukat, miközben a vályúknál szürcsölve ártánnyá
silányulnak, silányultak, azt gondolva, hogy ezt mások – a szélesebb rétegek
tagjai – nem veszik észre. A legelsőknek tartják magukat a legelsők között,
előszeretettel ünnepeltetik – ünnepeltetnék is - magukat, holott nyilvánvalóvá
vált mondjuk csak az elmúlt negyed században, hogy a hátsó udvarban van – lenne
- a helyük. Vagy még ott sem.
Masszi Ferenc disznómotívumai persze sokrétű mondandóval
bírnak; a Hátsó udvar című sorozat az emberiség sertvésedésének (micsoda régi
kifejezés ez!) különböző vetületeire is ráirányítja a figyelmünket.
Hogy a művész nem egy-két vasárnapi rántott szelet
falatkázása közben talált rá e motívumra, arra azért mérget vehetünk. Ámbár, az
egyéni benyomásnak, a véletlennek (ha egyáltalán van ilyen) – nevezhetnénk:
sorsnak, Jóistennek? – óriási szerepe van mindenki életében; miért pont Masszi
Ferenc lenne a kivétel?
Művésztelep, Muraköz, a máltai, az észt, a litván, az
ír-szlovák, a magyar alkotókat házaknál helyezték el. Gazdag miliőbe csöppent a
művész, de nem annyira fényűzőbe, hogy „hátrul” – a hátsó udvarban – a
vendéglátók ne tartottak volna kocákat. A háziak reggel elmentek munkába;
dologba fogott a piktor is.
Elkezdte rajzolni – hogyan s hogyan sem - az ólakba zárt
disznókat.
A következő esztendőben már kész cocaterveket is vitt
magával.
Zalai művésztelep, Felsőrajk; ott előkerültek a pengék. A
falu lakói csonyókat (ez sem utolsó tájszó) vágnak, ölnek le a képzőművész
vendégek tiszteletére. Meg a saját bendőjük kibélelésére..
Ilyen szike-széria meg amolyan. A XXI. század elején
poroszkáló emberiség ne tudná, hogy csak az elmúlt évszázadban kik-mik kerültek
„kés alá” ilyen-olyan ürügyekkel?
A frisling (ez is a sertés egyik tájnyelvi kifejezése) tehát
– magától értetődően - szimbólummá vált Masszi Ferenc művészetében. S ha
belegondolunk, beleérzünk, mi minden – már úgy értve: mondanivaló – sűríthető
bele gödékbe (mint ezerféle húsos, májas, véres, rizses, zsemlyés töltelék
préselhető a salakanyagtól is megtisztított belekbe); szinte végtelen a
variációk száma. Kiapadhatatlan e témaforrás.
Vajon meddig?
Masszi Ferenccel együtt erre mi sem tud(hat)juk a választ.
A Magyar Szókincstár a szarházi kifejezést is jelöli a
disznó szó egyik értelmezéseként. Valaha kiiktatható lesz ez az emberiség
szótárából?
Megkerülhetetlen az önvizsgálat. Ha a senkiháziak (a hízó
szó persze ezzel a jelentéssel is bír – mily’ véletlen…) „képén” esetleg nincs
is ott a Szent Antal… Masszi Ferencnél bizony, hogy, ráadásul, hangsúlyosan,
megtalálható; más kérdés, mikor, milyen tudatállapotban leledzik nála ez a
legendás hírű szent…
(Hallucinogén gombát kevertek a rozskenyerébe, amott meg
négy szörny püföli.)
Amúgy meg kinek is van kábítószeres látomása? (Anélkül, hogy
történetesen - szombathelyi - aktuálpolitikára gondolnánk…) A jó Szent Antalnak
odafönt, avagy a röfinek - aki(?), meglehet, olvas, de nem biztos, hogy tudja
mit - idelent?
S kiknek áll érdekükben, hogy a cocik ne okosodjanak meg?
Vezethetők, irányíthatók legyenek – abból nem lehet gond. Az
elbutítás zsonglőreinek mai, mostani mesterkedéseinek milliók, milliárdok esnek
áldozatul földrészünkön, illetve e golyóbison.
Tudattalanítás; ez a ragályok ragálya.
Nincs ellenszer?
Van tehát miről morfondírozni; Masszi Ferenc mondhatni akár
úgy is: gazember sorozata (a gazember – ki ne tudná? - is megfelel a disznó
jelentésének) nem hagyja az embert békében.
Arra is ösztökél egyebek között, hogy mielőbb elhelyezzük
(ön)magunkat az élet nevű koordinátorrendszerben.
Rajtunk (is) múlik.
Tehát: óriási a felelősségünk.
Amúgy ha mi nem helyezzük el magunkat meglehetősen pontosan,
akkor előbb-utóbb megteszi más, megteszik mások. Abba persze már lehet, hogy
nem lesz köszönet.
Hogy aztán merre tovább?
Talán nem kellene túl sokáig vacillálnunk. Mielőtt még
megfordulna a dolog, s a hozzánk – emberekhez - amúgy genetikailag legközelebb
álló élőlények, a „sertések” zabálnának föl minket. Brrrr!
Nagy levegő – s aztán ugorjunk (ne zuhanjunk) tovább.
Hiszen itt van Pápa; a szülőváros, az indíttatás: a
gyerekkor is. A Bencés templom. Amelyben oly’ sokat barangolt-bóklászott Masszi
Ferenc. Csigalépcső, vaskorlát, rozettás mennyezet…
Barokk – mondhatni - a köbön és mégsem nyom bennünket agyon.
Inkább megnyugtat, tisztít. Tehát van kapaszkodónk, van segítség. Nem vagyunk
magunkra hagy(at)va döntéseinkkor sem. Ez is egy olvasat; hát, mennyire fontos
az efféle megerősítés is!
Ha úgy tetszik egészen oda föntről; aki a mennyekben vagy…
(Nem a már említett „kisistenekre” gondolunk. Korántsem!)
Kentaurcsata – felül férfi, alul ló mitológiai lények
ütközete két ajtó között; nézőpont kérdése, hogy melyik is a győztes? A
kép(let) megfordítható is, akár.
Egyáltalán van – lehet - nyertes?
Bosch-parafrázis; szénásszekéren zenél, dalol, vigad egy
embercsoport. Mi járatban? Hová tart a menet?
Valami mintha nem igazán stimmelne ezzel a szekérrel. A
rúdja nem a menetirány felé mutat. Csak nem a mi nagy-nagy – fals -
utazásunkról szól? Hujuj…
A Balaton az Öreghegyről, Almádiban.
Mindenkinek van Balaton-élménye e honban. Annak is, aki még
nem járt ott.
Valahogy így „állunk” a még nagyobb vizekkel, a tengerrel,
az óceánnal is…
Engedjük meg egymásnak, engedtessék meg: hadd lássuk,
láttassuk úgy, ahogyan bennünk él!
A billiárd csepp, a part, a klíma. És minden más, ami
megtörtént ott velünk, vagy csak megtörténhetne, megtörténhetett volna. Vagy
talán még meg is fog…
Legyünk ebben – mint minden másban is – nyitottak,
toleránsak.
Hátha – egyébként meg holtbiztos – tudunk még egymásnak újat
és utat is mutatni.
Masszi Ferenc tud.
És lazítani is képes.
Vigadni éppúgy. Mer bolondozni. Karneváli hangulatot
teremteni.
Eleje, hátulja, színe, fonákja; miért is ne?
Fiesta – fiesták – nélkül nem bírnánk az akadályokon
átvergődni.
Fityiszt kell mutatni a sorsnak, még mielőtt nekünk mutatna
be…
Megkísértés e Masszi Ferenc-tárlat címe, melynek kapcsán
mennyi-mennyi mindenről nem ejtettem szót; életút, sarokpontok…
Csupán megkíséreltem a saját nyelvemre lefordítani –
tolmácsolni, még inkább: eldadogni - a csaknem kéttucatnyi Masszi-mű rám
gyakorolt hatását.
Csábítás, ösztönzés, sugallat – megkísértés. Mi minden!
Megfejtésem valójában nincs.
De azért: tényleg ne vegyük annyira komolyan magunkat. (Mert
az maga lenne a vég.)
A Masszi-műveket – s egymást – persze igen.
Ma, holnap, hetek, hónapok, évek, évtizedek múlva is…
Merthogy rólunk van szó, de leginkább a következő
generációkról.
Szenkovits Péter (tárlatnyitó)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése