Azt mondod: tarhonyás hús, azt mondom: Kossuthkifli. Azt
mondod: Kőszeg, azt mondom cigánypecsenye krumplival. Azt mondod, Rudolf Péter,
azt mondom: igényesség. Azt mondod: Haumann Péter, azt mondom: alázat. Szilágyi
György (író, humorista – 1928-2010) Hanyas vagy? című versét (emlékezetes:
1976-ban hangzott el első alkalommal a Rádiókabaréban, Kálmán György lehengerlő
előadásában) kicsit átkomponálva akár meg lehetne alkotni a statiszták egy
húron pendülésének himnuszát is.
A statiszta kifejezés további változatai: segédszínész (ez
persze azért némileg túlzó), mellékszereplő (picurkát ez is nagyképűnek tűnik),
figuráns (no, ez már közelít a szó valóságos értelméhez).
A készülő Kossuthkifli című, hatrészesre tervezett tévéfilm
– melyet jelentős statiszta létszámmal Kőszegen is forgattak – egyik
háttérembere (aki egyébiránt a filmes stáb egyetlen kerékkötőjének tűnt –
dromedár, fekete pólós illető) azt firtatta az egyik figuránstól: „Te is János
vagy?”. A hebegő felelet: „Igen, én is az vagyok.” Jött a földbedöngölés: „Nem,
te nem János vagy, hanem napszámos!”.
Ezt az egyetlenegy bántó-fájó momentumot leszámítva
partnernek érezhettük magunkat; e sorok írójának két napig adatott meg a
közreműködés, mindent összevetve, összegezve: öröme.
A napszámos szó persze nem degradáló önmagában, hogyan is
lenne az: napibéres, napidíjas - szolga, szegényparaszt (Magyar Szókincstár,
Tinta Könyvkiadó, Budapest, 1998). Az lehet leforrázó, ahogyan mondják,
amiképpen szembesítenek vele. Persze spongyát rá; bár az a pasas a „saját”
embereivel – a közvetlen alárendeltjeivel – is basáskodott. (Vajon meddig
tűrik, mikor lázadnak már föl?)
1848-49-ben játszódik a történet. (A forradalom és a
szabadságharc éppenséggel erőt adhatna ahhoz: eddig és ne tovább! Bár, ha ez
ilyen egyszerű lenne…) A lényeg a lényeg: Kőszeg ezúttal úgy jelenik meg a
készülő alkotásban – nem statisztaként, de azért természetesen nem is
főszereplőként -, magától értetődően a Kossuthkifli igényeihez átformálva, mint
Érsekújvár, anno, 1849-ben.
S hogy milyen érzés utazni térben és időben? Roppant
izgalmas. Statiszta státuszból nézve is. Válogatást, majd előzetes egyeztetést
követően reggel hat órakor találkozó, ruhapróba, átvedlés tetőtől talpig; smink
és pajesz (fültincs, halántékfürt, huncutka, oldalszakáll, barkó…) a pofira.
Sityak, csizma és persze meglepődés önmagunkon: „harminc évet öregedtél,
fiam!”. S aztán meló, doszt. És persze nem is maguk a felvételek a fárasztóak,
hanem a holtidők kibekkelése. Bár maga a forgatás is nyuvasztó, mert hiszen
egy-egy apróka jelenetet is többször, ilyen-olyan kameraállásokból –
ötször-tizenötször-húszszor-huszonötször? – kell újravenni. S a kis részecske,
azaz egy figuráns miképpen is érzékelhetné az egészet magát? De hiszen itt és
most nem is ez a dolga. Az elsődlegesen Rudolf Péter rendezőé és a közvetlen
munkatársaié. A levegőben érződik, hogy itt a legfőbb szempontok egyike: az
alaposság. Meg a kreativitás, olykor a spontán ötletek beépítése, hogy
mindezzel közelebb kerülhessünk a végtére is közös célhoz: maradandó értéket
letenni az asztalra! Ez is lehet a magyarázata annak, hogy a statisztahad
zokszó nélkül veszi tudomásul, hogy megint, így, úgy, amúgy, próba, felvétel,
akkor újra…
Haumann Péter végtelen türelme, Rudolf Péter koncentrációja
szinte sugárzik a (természetesen a XXI. századi külvilágtól hermetikusan
elzárt) Jurisics téren, akárcsak a fantasztikus Kőszegi Ákos (Jászai-díjas
művész, napjaink legkiválóbb, legnépszerűbb szinkronszínésze) szenvedélyessége,
avagy Rátóti Zoltán átlényegülési képessége.
Este nyolc órára – magától értetődően – elpilled a filmes
had. Hogy aztán másnap, már kisebb statisztériával újra nekilóduljon.
Reggelente szendvics, kávé, egész nap ásványvíz dukál a figuránsnépnek, délben
egytálétel (tarhonyás hús, másnap cigánypecsenye), s gyakorta bíztató szó a
rendezőtől: igen, ez az, köszönöm! Meg szolidaritás Hilda „osztályfőnökünktől”,
aki igyekszik egybeterelni, -tartani a „napszámosokat”.
Azt mondod: Kőszeg, azt mondom: fényváltozások,
tükröződések, harangzúgások, órajelzések; házak, templomok varázsa; ebéd utáni
sziesztakor szaladgáló bárányfelhők bámulása.
Azt mondod: Kossuthkifli, azt mondom: csapatmunka, egy mindenkiért,
mindenki egyért.
egyre kíváncsibb vagyok a filmre...:)
VálaszTörlés