2016. január 18., hétfő

A visszatérő (The Reverant)


Rend van a fejedben? Maga az ördög kérdezi ezt, akinek az a küldetése, hogy próbára tegye azokat a vissza- s megtérőket, akik nem alvilágiak. Visszakérdezni lehetne – no, és a tiédben? -, de nem igazán érdemes, mert a sátán egész lénye maga a sötétség. Jóllehet a legtöbbször megtéveszt/ő/, hiszen a mézesmadzagot húzza előttünk (angyali ábrázatot mímel, mintha segíteni is szeretne nekünk/rajtunk; ki ne ismerné). Ráharapunk-e, vevők vagyunk-e rá?
Időnként, bizony, igen.

A visszatérő, Alejandro González Inárritu filmje ismét olyan alkotás, amely Emmanuel Lubezki operatőr képeivel egyetemben bele-beleboronál (nem dönget!) bennünket a romlatlan, még vegyszermentes, manipulálatlan anyaföldbe. Miközben behatol a sejtjeinkbe is; ha hagyjuk. És miért ne hagynánk? Ha már egyszer olyan végtelenül profi az egész, úgy, ahogyan van. Nem lehet, nem szabad – nem való – lerázni magunkról, mint kutya a bolhát. Mert ha már ennyi energiát (meg pénzt) fektettek bele, s szinte moccanatlanul leköt 151 percen át - esetemben ezt történt -, akkor ez a gyógymód/terápia valóban széles spektrumú.
Valamennyien visszatérők vagyunk valamikor/valahová. Legföljebb nem foglalkozunk ezzel. Legyintünk. Nincs rá időnk. Kit érdekel? Az a mérhetetlen közöny, amivel saját magunkhoz meg egymáshoz viszonyulunk koordinátáinkat illetően, már-már elképesztő, elkeserítő.
Kezdünk megszűnni önmagunk szemében (is), mint természeti teremtmények. S társadalmi felsőbbrendűségi tudatunk kisatírozza (sok más mellett) azt az érzetet, ami arra utal(na): honnan is jöttünk? Nem feltétlenül Évára és Ádámra gondolok, avagy Darwinra, hiszen mindezek is csak, mondhatni, részegységek, állomások és nem célok.
És olyan, mint cél, talán nincs is a világegyetemben. Mégis, mi lehetne/lenne a végállomás (ebben) a nagy körfogásban? Hiszen vissza-visszatérünk ide-oda, ilyen, avagy olyan összetételben.
Talán mindez így/együtt - az ismétlődés, a feltámadás - maga a program.
Akkor hát minden mindegy lenne, hiszen csak részleges az összes megjelenési formánk, a mindenség kalapjából ki-kihúzzák a galaxis menetrendszerű lottósorsolásán: van másik alakzatod, /halmaz/állapotod! Meg harmadik, negyedik, ötmilliárdnyid…

De akkor hol van az én felelősségem? Majd úgyis korrigál(hat)ok.
Ám: az aktuális kölcsön-matériánkban vajon miképpen válhat ismét a lélek, a szellem fizikailag is (fából vaskarika?) szinte meglapogathatóvá: földim, de jó egymást megölelni!
Jó – Napot!
Miként ismer az anyag a léttükörben újra s újra önnön magára?

Addig, ameddig erre nincs (sincs) hitelt érdemlő felelet, addig marad az itt és most: ez az egy földi életünk van. Hogy rizikós? Az. (Maga az állítás is, persze.)Hogy mi felelünk a tetteinkért, azok következményeiért? Bődületes teher. S nem kisebb frázis: ettől szép.
Hugh Glass/Leonardo DiCaprio, ha úgy teszik, vigaszfigura az élet nevű panoptikumunkban. Nincs olyan akadály, amin ne vergődne át, még a sírgödörből is kimászik, pedig már…
De miért is adnánk föl, ha - pedzegettük: momentán - mindössze egyetlenegy esélyünk van „idelent”?!
John Fiztgerald/Tom Hardy; a saját bejáratú gonosza/sátánja mindenkinek megadatik/kijár. Vannak szintek, eltolódások, hangsúly variációk – de Lucifer elleni küzdésből senki sem kap fölmentést. Nincs kiskapu.

Rend van a fejedben? Az ördög frocliz; neki éppen az a küldetése, hogy próbára tegyen. Nekem meg a vissza-visszatérés: a fényre, hogy e világunkban se, sohase legyek alvilági.    

                                               2016. január 17-18.

 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése