2013. augusztus 19., hétfő

Mindenkinek megvan a saját „filmarchívuma”, amely segít a túlélésben - Gera Zoltán kilencvenéves

Egy „pofon”, egy „cirógatás”; nevezetes nap mérlege Gera Zoltán számára. Délelőtt rosszul lett a borbélynál, riasztani kellett a mentőket, irány a Szent János Kórház! A diagnózis: szívritmuszavar. Délután beszaladt hozzá Helga, a felesége, utána vitte az aznapi postát, közötte volt a Magyar Filmművészeti Szövetség és a Filmszemle Tanács levele, amely tudatta a művésszel: a 33. Magyar Filmszemlén (mindez még 2002-ben történt) életműdíjat vehet át. „Nyomban fittyet hánytam a ritmuszavarnak, elillant a betegségtudatom”, eleveníti fel a művész, aki addig mintegy száztíz filmben szerepelt, s akinek munkásságát Koltai Lajos operatőr, a zsűri elnöke meleg szavakkal méltatta az akkor még létező filmes seregszemlén.

2013 augusztusa; budai otthonában arról beszél, hogy seregnyi sorstapasztalatot gyűjtött. De nyomban hozzá is teszi: „A szenvedések nem csak negatívumokkal, hanem pozitívumokkal is jártak”.
Érdemes (1985) és kiváló művész (2004). Tulajdonosa a Magyar Köztársasági érdemrend középkeresztjének (1993), a Magyar Érdemrend Középkeresztje a csillaggal (2012) kitüntetésnek.
Idén márciusban kapta meg a Kossuth-díjat.
„Hétköznapi emlékezőképességem kopott, az öregkori feledékenység a legtöbb embernél ’megjelenik’; nem tudom, hogy tegnap mit ettem ebédre, de a kamaszkori távoli életem eseményeire jól emlékszem, ahogy végigzongorázok a történéseken… S azt is tudom, hogy soha nem irigyeltem a Kossuth-díjasok kitüntetését. A díj természetesen nagy megilletődöttséget és hálaérzetet keltett bennem, és szinte úgy érzem, mintha a haza megölelt volna. Hogy érdemeltem meg, s mint? A mai napig számolgatom; benne van a nem és az igen is... Ennyi: boldog vagyok! Köszönöm öreg koromban ezt a megtiszteltetést; fölragyogott a lelkem, s most fölragyogott lélekkel élem az öregkort.”

2009-ben forgatott utoljára filmet. Rengeteg külföldi produkcióban szerepelt, tökéletes angol, francia, német tudása is predesztinálta erre.
„A világra való kíváncsiságom ösztökélt a nyelvtanulásra. Korán, kicsi ország fiatal állampolgáraként, rájöttem arra, hogy van még a magyaron kívül más kultúra, más nyelv, más büszkeség, más eredményesség is. Határtalan volt az érdeklődésem, s ezért estem neki a nyelveknek. Hogy hidat verjek más kultúrák, más mentalitások, szokások irányába…”

Zoltánt már gyerekkorában rabul ejtette a mozi – előcsarnokostól, a tökmag illatától, a székek csapódásától kezdve – mindenestől. Borsózott a háta, amikor vetítések után kitántorgott nézőtársaival együtt a teremből, hogy aztán, uzsgyi, haza, otthon folytassa a „csodavárást”. A konyhában. A kredencre feltűzött lepedőre vetítette ki Tolnay Klári színezett arcképét (a korabeli Színházi Életből vágta ki), világításként a petróleumlámpa fényét használta, a cipődoboz közepén egy lencsét helyezett el. Mozgatta, igazgatta a szerkentyűt, élesítgetett. Ez volt az ő saját, külön bejáratú házi mozija. „Már embriókoromban a kép, a fény, az árnyék ragadott meg.”
Tizenöt évesen már maga is felvevőgép elé állt. A Negyedíziglen című filmben (producer és művészeti tanácsadó dr. Hosszú Zoltán, azaz Gera Zoltán apja, akivel amúgy nagyon rossz viszonyban volt) parasztfiút játszott, egy másikban, az És a vakok látnak címűben is epizódszerepet osztottak rá.
A moziba járást utóbb sem hanyagolta. A szerelmek városa című francia filmet (a főszerepben Jean Louis Barrault) vagy nyolcszor látta, örökre beléívódott „a költészete, költői ereje; ütköztette a tiszta, el nem múló szerelmet, a tisztességes emberi magatartást az aljassággal, a gyilkossággal”. Barrault inspirálta arra, hogy nyomban elkezdjen franciául tanulni és pantomimezni.
A főiskolán dekadens, rothadt polgári maradványnak titulálták némelyek a pantomimet, ezért azzal – ha nem akarta, hogy az utcán találja magát – fel kellett hagynia.
Nem volt szerencséje akkortájt a filmmel sem, bár színinövendékként szerepelt például Nádasi László végzős rendező vizsgafilmjében (partnere Gyurkovics Zsuzsa volt), de azt az alkotást csak évtizedekkel később mutatták be, illetve csak a részleteit lehetett látni egy, ifjú Nádasi Lászlónak az édesapjáról készített portréfilmjében. Igaz, nagy sikert aratott az egyik filmszemlén.

– Én nem voltam olyan kétségbevonhatatlan tehetség, mint a zseniális Soós Imre, vagy a remek Szirtes Ádám, de tagadhatatlan, hogy beleszerettem a filmezésbe. A kollégáim, pedig mindig is nehezményezték, hogy a színházzal szemben tartózkodó vagyok. Ennek persze az lett a következménye, hogy a színház is tartózkodó volt velem. Amit az ember nem értékel nagyra, ami nem ragyog előtte, mint konkrétan megfogalmazott cél, az hátrál az embertől. Ez már csak így van.
(Rögtön tegyük hozzá: elméletileg így lehet ugyan, de Gera Zoltán esetében ez azért sántít. Csak két példa: A hetvenkedő katonában brillírozott Eperjes Károllyal,  Spiró György Honderűjében zajos sikereket aratott Törőcsik Marival, Haumann Péterrel, Sinkó Lászlóval, Újvári Zoltánnal.)
Alighanem nincs olyan nemzedék ma e honban, amelynek tagjai ne látták volna A tenkes kapitányát (1964). Kutakodjunk csak emlékezetünkben, vajon kinek a bőrébe is bújt a tizenhárom részes tévés sorozatban Gera Zoltán? Kapiskáljuk-e?
Szabad a gazda: igen, igen, ő volt Dudva úr, a kocsmáros. Micsoda unszimpatikus alakot formázott; de milyen hihetően!
– Különféle temperamentumú színészek jöttek össze, Ungvári László, Zenthe Ferenc, Molnár Tibor, Szabó Gyula, Krencsey Mariann, Pécsi Ildikó, s mégis, rettenetesen jó hangulatú forgatás volt. Számomra a legnehezebb percek azok voltak, amikor bent égtem, azaz bent égett Dudva úr a kocsmában. A parázsló, üszkös gerendák mellettem estek le, az ablak alatt petróleumkeverék lángolt…

Fábri Zoltán jelentős feladatokat bízott rá. A Két félidő a pokolban (1961) című megrázó művében a magyar munkaszolgálatos focicsapat egyik tagja volt. (Emlékezetes, hogy a német katonákkal kellett megmérkőzniük; ha győznek, ha vesztenek, halálra voltak ítélve így is, úgy is.)
– Jóval a forgatás előtt történetesen egy asztrológusnőnél jártam, aki azt prognosztizálta, hogy az Uránusznak olyan hatása ér engem, hogy augusztus 11-én, 12-én vagy 13-án eltörik egy csontom. No, erre én kitaláltam, hogy behúzódok egy szobába, pihengetek, olvasgatok, szundítok, ki sem teszem a lábam a lakásból három napig. A jósnő így reagált: „ha maga a tudatába emeli a prognózist, enyhébb lefolyású lesz a baj, de akkor is be fog következni”. Mit ad Isten, a forgatást pontosan arra a három napra írták ki. A legelső dolgom az volt, hogy beszéljek a gyártásvezetővel, s arra kérjem, ha engem baleset érne, szálljon be az orvosi költségekbe. „Mi történhet veled?”, kérdezte, s én csak annyit feleltem: „nem tudom, de kérlek, szállj be!”. „No jó, csak hogy ne félj, kinyitom a bukszám.”
Első nap: semmi gond. Második nap: úgyszintén. A harmadik forgatási napon (azaz augusztus 13-án) azonban, seregnyi sikeres próbát követően, amikor is a Gera Zoltán által formált figurát egy testnevelő főiskolás fiú, azaz egy megtermett német katona szereli, pontosabban nem is szereli, hanem akárcsak egy mozdony, elgázolja, Zoltán beüti az állát a „fasiszta” kulcscsontjába úgy, hogy két fogának a vége letörött. (Más kérdés, hogy a főiskolás legény kulcscsontja meg elrepedt…)
– Nálam boldogabb ember akkor nem volt, hiszen csontom végső soron nem törött el, csak fogam! No, kérdezem a gyártásvezetőtől, állod a szavad? Visszakérdezett: „honnan tudtad?”. Így feleltem: vannak az embernek bizonyos megérzései… Becsületére legyen mondva, megtartotta ígéretét, hozzájárult a fogpótlás költségeihez.
A szintén Fábri Zoltán rendezte Magyarokban (1977) magyar származású, de már jó ideje Németországban élő és dolgozó, honfitársaival is igen-igen keményen bánó intézőt játszott. „Érdekes kaland belebújni egy másik univerzumba, másik rendszerű gondolkodásmódba, etikába, logikába, szent meggyőződésbe. Ezeket a legtermészetesebben kell kezelni. Néha szenvedéssel csinálja az ember, hiszen annyira idegen a figura. Kerülni kell a sémákat, s természetesen senki sem csak fehér vagy csak fekete. Fábri Zoltán egyébként kiváló atmoszférát tudott teremteni, s kialakult, konkrét koncepcióval érkezett a forgatásokra. Illés Gyuri operatőrrel is remek személyes kapcsolatom alakult ki, meg tudtam vele beszélni a beállításokat, például ez vagy az a beállítás mondjuk derékig ér, s így mérhettem a saját színészi játékom erejét, finomságát.”

Palásthy György Retúrjában (1996), amelynek operatőre szintén Illés György volt, Agárdy Gáborral, Bárdy Györggyel, Kibédi Ervinnel és Sinkovits Imrével nagyobbrészt egy hat négyzetméteres vonatkupéban játszották, mesélték, elevenítették föl életüket.
– Meghitt hangulat emléke idéződik fel bennem. Sinkovits Imrén, aki egyébként osztálytársam volt a főiskolán, ámulni kellett. Rejtély volt számunkra, hogy minden forgatási napon kaleidoszkópos színskálája van a szerepének; felkészültsége, koncepciója engem is inspirált. Neki köszönhetem, hogy az én nagyjelenetem előtt már több, úgymond színészajánlatot hoztam össze a rendezőnek. Volt egy próba, utána meg egy felvétel, ami annyira jól sikerült, hogy a kollégáim megtapsoltak…

Külföldi filmek garmadájában szerepelt. Amerikaiban, angolban, németben, bolgárban. Se szeri, se száma alakításainak. Egy ellenszenves török helytartót formált meg a Rabiga című, tizenkét részes bolgár történelmi tévésorozatban, a saját hangján beszélt – bolgárul. Aztán amikor nálunk is bemutatták a filmfolyamot, akkor önmagát szinkronizálta.
A Zsigmond Vilmos operatőr által rendezett, A tékozló apa (1990) című alkotásban Michael Yorkkal is filmezett. „Kicsit féltem, hogy nagyon lekezelő, magabiztos, elsöprő lesz. Ehelyett a legnagyobb elképedésemre rögtön baráti hangot ütött meg, nyomban kiderült: a szövetségesem.”
Jó sorsa összehozta A napfény ízében (2000) Ralph Fienesszal. „Ahhoz képest, hogy sztár, szelíden nyitott intelligencia áramolt belőle. Jóleső beszélgetéseink voltak. A félszegségemet, neki köszönhetően, hamar levetkőztem. Szabó István rendező pedig négy-öt mondatot mondott, de az olyan sűrű volt, hogy nekem elég volt arra, hogy már magabiztosan éljek a kamera előtt. Filmen, az objektív előtt ugyanis nem is annyira játszani kell, mint inkább élni.”
- Fiatal koromban volt egy képzelődésem: milyen volna, ha az emberben benne lenne egy mini felvevőgép. Az életünk során bejárt helyeket rögzítené, s azokat is, akikkel találkozunk, meg a különféle helyzeteket; örömöt, bánatot okozó pillanatainkat. Aztán időközben rájöttem, hogy ez a képzelődésem nemcsak az én filmbódulatomtól van, hanem végső soron létezik a mély tudatunkban „ipari kamera”. Kinek-kinek megvan a saját filmraktára, archívuma, s ha hozzájutunk az ezekben lévő információ-mennyiséghez, akkor akár felhasználhatnánk konfliktusaink, problémáink megoldásához. Azaz emlékeink segítenek bizonyos helyzetek túlélésében. Hiszen a sejteknek is van emlékezetük, akárcsak az embereknek, annak ellenére, hogy változnak, cserélődnek, mint ahogyan változunk mi magunk is. Halálunk előtt pedig, orvosok, pszichológusok hiteles állítása szerint, lepereg előttünk életünk filmje, érzelmi kísérettel; fájdalommal, örömmel, mindennel…

S mindig is tágabb értelemben tekintett a Földünkre, az egész kozmikumra; soha nem „csak” a színészetben gondolkodott, vetjük közbe.
„Igen, ez nagyon érdekes. Későbbi színészi fejlődésem során ráébredtem arra, hogy kvázi szórakozott vagyok a színpadon, különösen komikus szerepekben, s ez a szórakozottság engem asszociációkkal rohant meg. S ott rögtönöztem; ez az asszociációkból eredt, s váratlanul kitörő nevetést, sokszor nyílt színi tapsot jelentett. Amin szinte megdöbbentem, úgyszólván megzavart. De utána jött a boldogság, vagy a jó érzet, az elégedettség; nem az önelégültség…
Tágabb értelemben pedig: engem igen korán megfogott az, hogy a hinduknak rengeteg istenük van. Olyan a kultúrájuk, mely nem egyes években méri az időt, hanem korszakokban. Az ő mércéjük szerint ezek milliós nagyságrendűek. Az aranykort – ami szuper harmóniát, erkölcsi érzékenységet jelent – már régen elhagytuk. A hindu kultúra szerint van egy ezt követő ezüst korszak, ami még mindig nagyon jó lenne, ha a napjainkban lenne, de ezt is túlhaladtuk már. A bronzkorszak is zuhanás volt, vagy legalábbis annak a kezdete. Ezt követi a vaskorszak, amelybe most léptünk bele. Mint a neve is mutatja: vasimádatot jelent, az anyag teljes uralmát. Minden, ami anyagi és fizikai… A profitszerzés, az anyagi javak gátlástalan megszerzése és az ebből fakadó tömeges elszegényedés. Minden ’vaskíméletlenséggel’ zuhan… Ez pusztító korszak, amelynek az istennője – a hinduk szerint – Káli.
Az izgatott engem legfőképpen ebben a világképben, hogy micsoda nagy léptékű az időképük. Az aranykorszak több mint kétmillió európai évet ölel föl. S aztán fokozatosan fogy az idő… A jelenlegi vaskorszak – Káli istennő pusztító korszaka – már csak negyvenkétezer év. Úgyhogy ha egy kis türelmünk van, kivárhatjuk a végét” – fanyar mosoly villan át az arcán.

S hogyan tovább emberiség?  E felvetésre ekképpen reagál Gera Zoltán: „Ahogyan magam is leszűröm a következtetést: meg kell becsülni a kis közösségeket, amelyek igazán kreatívak. A kreativitás az egymáshoz való viszonyban is kifejeződik. Mondhatnánk akár úgy is: ’kreáljuk’ a kapcsolatot, a morális összetartozást, azaz a családot. Ez az óvóhelyünk, a menedékünk egy új szörnyűséggel szemben.”


Augusztus 19-én ünnepeljük Gera Zoltán kilencvenedik születésnapját.
A Jóisten éltesse nagyon-nagyon sokáig!

                                                                                                                    

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése