2016. április 3., vasárnap

Ne engedd szóhoz jutni a benned lévő rosszat! - In memoriam Keres Emil (Szombathely, 1925. július 9. - Budapest, 2016. április 2.)


Keres Emil Kossuth-díjas, kiváló és érdemes művész, háromszoros Jászai-díjas, filmszemle-kitüntetett (a legjobb férfi főszereplőnek járó elismerés – Konyec, 2007), Hazám-díjas (2015) aktor emlékeiből, merengéseiből - melyeket budapesti, Petzvál József utcai otthonában rögzíthettem – idézek fel néhányat.

 „Szombathelyen, a főtéren laktunk, amit akkortájt Szentháromság térnek hívtak. A második szomszédban volt a katolikus legénykör, amelynek a színjátszó csoportjában kezdtem el statisztálni. Merthogy tele voltam teátrummal kapcsolatos ambícióval, meg voltam részegülve a színház közelségétől. Abban az időben nyaranta rendeztek ünnepi heteket látványos műsorokkal, különböző kulturális programokkal. Föllépett a legénykör színjátszó csoportja is, én meg ott lábatlankodtam. Nekem már gyerekként zöldre volt állítva a színházi szemafor, már akkor, amikor még apám tiltotta, illetve ha nem is tiltotta, de azt mondta, hogy legyen előbb valami normális foglalkozásod, utána könnyelműsködhetsz. Az apai nagyapám egyébként komédiás volt...”

„Egyszer volt egy iskolák közötti, Ki mit tud-hoz hasonló verseny, az ünnepi hetek részeként rendezték meg. A döntőt a szombathelyi Kovács Szálló tükörtermében tartották. A belépőjegy ötven fillérbe került, ami nagyon nagy pénz volt; igaz, kakaót és egy brióst is kaptunk, mint nézők. Én ugyanis nem neveztem be, de kíváncsi voltam a szereplőkre, akiket többé-kevésbé ismertem is.
Kellner József tanárember, aki a döntőt vezette, elkövette azt a szakmai hibát – valószínűleg nem gondolt arra, hogy ennek következménye is lesz -, hogy bejelentette, a helyszínen is lehet jelentkezni. Eszembe nem jutott volna, hogy benevezzek. Nem is voltam úgy öltözve. Aranyos, szép ruhákban voltak a szereplők. Én meg ott voltam a pipaszár lábaimmal, rövidnadrágban, ültem, és hallatlanul izgatottan néztem a műsorszámokat. S most jön a váratlan fordulat. Az utcánkban lakott egy fiú, Prisznyák György (az utca ’átka’ volt); fölírta egy papírosra a nevemet és odaküldte Kellner Józsefnek, aki pedig: ’Van itt egy jelentkező’. Úgy indultam el, mint akit kivégezni visznek a vesztőhelyre. Remegő lábakkal, eszméletlenül, mint aki nem tudja, hogy hova megy. Magas dobogó volt. Fölértem. Körülnéztem. És akkor történt a csoda! Először éreztem életemben biztonságban magamat. S elkezdtem szerepelni. Amit tudtam, mindent elmondtam. Fantasztikus dolgok történtek. Az ijedelem átváltozott olyan érzéssé, mintha fölkértek volna, hogy szerepeljek. Petőfi-verseket mondtam, aztán már saját átköltésben szavaltam azokat. Akkor még nem voltam azzal tisztában, hogy ez tulajdonképpen micsoda. Amikor már kifogytam a repertoáromból, népdalgyűjtő könyvecskéből tanult verseket, dalszövegeket mondtam. Nehéz ezt rekonstruálni, de a lényeg a következő: azt hiszem, hogy megérintett a szereplési vágy. Hogy ez nekem tetszik. A nagy félelem elmúlt. A hatás kimondhatatlan volt; nem engedtek le. A végén már nem tudtam, hogy mit csináljak; nagyanyám a kezembe adott egy egérrágta füzetecskét, valami helybeli fűzfapoétának a kötete lehetett, mert ilyen versek voltak benne, tessék jól figyelni: ’A Perintben apró halak vannak, Szombathelyen szép utcák vannak… A múltkor, hogy szafaládét ettem, véghetetlen egészséges lettem, azt kérdezték, hol kapni és kinél, azt mondták, hogy az Ederhofer cégnél”. Erre azt hitték, mintha ez az egész meg lett volna előre szervezve, pedig csudákat! A véletlenek egybejátszása folytán ült ott a cég vezetője, aki nyomban elrohant, majd a kollégái tálcán szalámit, kolbászt hoztak. Ruháskosárban vittük el az ajándékot. A zsűritől egy nagy desszertet kaptam. A Prisznyák szaladt az apámért: ’Árpi bácsi, tessék jönni!’. Az meg megijedt, hogy valami nagy baj van. És ekkor történt, hogy azt mondta, ’legyél színész édes kisfiam, én nem lehettem az’.”

„Azt mondja a buddhista tanítás, hogy minden emberben jelen van a jó és a rossz. És ha te megharagszol, akkor megszólíttatott benned a rossz, és a felszínre került. Ne hagyd magad, ne engedd szóhoz jutni a benned lévő rosszat! Rengeteg indulattól kíméltem meg magam az elmúlt időszakban. És jó lecke, jó házi feladat, lehet gyakorolni. És a meditációk nagyszerű dolgok. A félelmeim megszűntek. Ha néha előjönnek, akkor meditálok, s szembenézek az üggyel. Az alapvető tanítások közé tartozik az, hogy nem szabad elmismásolni a dolgokat. Tessék szembenézni mindennel, az álmokkal is, ébren. Akkor már előbbre jutok. A rossz bennem nem kerülhet túlsúlyba. Mert egyszerűen én nem reagálok a rosszra, nem lövök vissza. A lényeg az, hogy az önvédelem, a belső erkölcsi emelkedettség az megmosolyogtatja azt a bizonyos dolgot. Nem tudom melyik klasszikus filozófus mondta: ’Engem megölhetnek, de nem tudnak ártani nekem.’ Mi a legrosszabb? Hogy megölnek, mondjuk. Áldozatul esek egy gonosznak. De engem nem lehet megölni, mert nincs halál. A buddhista tanítások szerint a létforgatag tele van szenvedéssel, ennek a feloldását szolgálják a tanítások. Nem azt mondják, hogy ez meg fog szűnni, a létforgatag az létforgatag. De próbáld elviselhetővé tenni az életet.”

                                                                              2016. április 2.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése