Szem nélkül nem megy
A Budapesti tavasz (1955) Jutkájaként beírta magát a
fimtörténetbe Gordon Zsuzsa érdemes művész, aki kétszer is kiérdemelte a Jászai
Mari-díjat. Ma, július hatodikán ünnepeljük a születésnapját. A Rajtam is múlik
című vallomáskönyvemben (2008) megjelent írással köszöntjük el nem múló szeretettel!
„Édesapám, dr. Gartner Pál ideg-és elmegyógyász professzor
volt, rengeteg könyve jelent meg. A papám saját magát mindig Sigmund Freund
unokájának nevezte, mert ő Prágában végezte a bécsi egyetemet (ugyanis ott volt
egy kihelyezett kar), onnan Bécsbe ment, és Freund egyik növendékéhez, Wilhelm
Stecklhez járt úgynevezett tanulóanalízisre, aki korábban Freundhoz járt
ugyanerre, de egyébként újított is mestere tanain. József Attila, akiről
tudjuk, hogy – sajnos – elmebeteg volt, az apukámhoz is járt analízisre. Akkor
én még gyerek voltam, de ismertem. Adott dedikált verseskötetet édesapámnak, ma
is megvan. Nekem nagyon tetszett a Medvetánc című verse a refrénje miatt:
’Brumma, brumma, brummadza’. Az ölébe ültetett, és akkor kérleltem: ’Tessék
nekem elmondani a brumma, brumma, brummadzát!’. Erre ő: ’Mondd te, mert szépen
mondod!’. Kisgyerek voltam ugyan, ám mégis mély hangom volt. Mondtam. Így
ismertem én a József Attilát. Nagyon sok versét tudom, van is egy
összeálításom, amit mindig szoktam mondani. Imádom a verseit.
Az apukámnak nagyon sok író betege volt; Nagy Lajos, Szomory
Dezső… Amikor fiatal színésznő voltam, akkor játszottam a Szomorynak a
Györgyike, drága gyermekében a Györgyikét. Akkor mesélte az apukám, hogy a
Szomory Dezső a világ legérzékenyebb embere volt; hogyha egy a betűt kihagytak
az írásából, akkor sírva fakadt. Százhúszszor játszottam Györgyikét. Éppen
nemrégiben láttam a darabot; történetesen a második felvonással kezdődött… No,
gondoltam, Szomory most úgy, de úgy bőgne!
Apukámnak nagyon sok színész barátja is volt. Igen jóban
volt Básti Lajossal. Még fiatal színész voltam a Nemzetiben, Schiller Ármány és
szerelemje ment. Én a főiskola után Pécsett voltam színésznő, a Gellért Endre a
Nemzeti után ott is megrendezte a darabot. A Ferrari Violetta játszotta
Budapesten a Miller Lujzát, én Pécsett. A Ferrari beteg lett, meg kellett
operálni; akkor ő a Bástinak volt a felesége. A Gellért Endre azt mondta,
ugorjak be, egy próbával eljátszom. Tőkés Anna volt a Lady Milford, Gózon Gyula
bácsi az öreg Miller, a papám, a Básti a Ferdinánd. Nagyon rondán viselkedett
velem a Básti. Borzalmasan undok volt. A Gellért rá is szólt, hogyhát végülis
egy próbával ugrom be… Tőkes Anna délutánra odahívott a lakására, elpróbáltuk a
közös jelenetünket, Ő nagyon aranyos volt. Apukám meg azt mondta, hogy jó hátsó
fertályon kell rúgni a Bástit, mert az ő lányával ilyen szemtelen! (Nevet
gordonzsuzsisan.) A beteg Ferrari Vilcsi pedig írt nekem egy nagyon édes
levelet, eltettem: ’Köszönöm, hogy helyettesítettél!”. Ő angyal volt világ
életében. Amikor még főiskolások voltunk, akkor Afinogenov Kisunokájának a
címszerepét játszotta, s azt kérdezte tőlem, hogy el akarom-e játszani, Azt
feleltem, hogy igen. „Ide figyelj, tanuld meg, én majd beteget jelentek és
beugrasz!’ Ilyen színésznővel még nem találkoztam a pályán! Mondjuk nem került
rá sor, de viszont később Pécsett eljátszottam a Bessenyei Ferivel, ő volt a
nagypapa, azután amikor fölkerültem Pestre, akkor a Kemény Laci bácsival
játszottam, akivel a Vilcsi játszotta még növendék korunkban. A Vilcsikét
nagyon szerettem, nagyon jóban is voltunk.
Első szerepem a Légy jó mindhaláligban Dorogi Bella volt, a
második egy beugrás, Zója szerepébe, száz oldalas szöveggel, ma sem tudom, hogy
csináltam. Voltak ilyen kiértékelések; Szakács Miklós, aki a legrangosabb
színésze volt a Petőfi és a Jókai Színháznak, fölállt és így szólt: ’Kérem
szépen, én minden este játszottam egy szovjet tisztet egy csodálatos
színésznővel, aki ott állt velem szemben, és egy nagyjelenetünk volt, ez
Ilosvai Katalin volt. (Államtitkár volt a férje, aki magával vitte egy külföldi
hivatalos útra.) Egyszer egy este bemegyek a színházba, kimegyek a színpadra,
és ott áll velem szemben Zója Kozmagyenjanszkaja!’. Azt hittem, hogy nyomban
elájulok. Ennél nagyobb dicséretet nem kaphattam.”
1962-től 1968-ig a Vígszínház művésze volt Gordon Zsuzsa.
Jeles partnerekkel hozta össze jósorsa az idő tájt is.
„A kitűnő Benkő Gyulával játszottam a Hajnalban, délben,
estét, eredetileg Ruttkai Éva szerepét, aki akkor a Júliára készült, ezért vettem
át tőle. Minden szombat délután játszottuk. Páger Antallal egy amerikai
darabban, a Barátom, Hervé-ben játszottam. Isteni színész volt. Emberként én,
mondjuk, nem szerettem, mert sok rosszat tudtam róla. De nagyszerű színész
volt. Óriási volt Ruttkai Éva is! Ma már nincsenek ilyenek; úgyhogy már nem is
hiányzik a színház… A Latinovitscsal is több darabban játszottam. Nagyon jó
színész volt, de nagyon görcsös ember. Voltak nagyon jó periódusai. A Trójai
nőket nem csak a Vígben, hanem Szegeden, a szabadtéri színpadon is játszottuk,
a szegény, nagyszerű Vámos Laci rendezte lent is. A Latinovits akkortájt, azt
hiszem, San Franciscoban nyert valami filmdíjat, onnan érkezett Szegedre,
állati jó hangulatban volt. Forró nyár volt, ezért mindig este próbáltunk,
délelőtt jártunk a Tiszára úszni, voltak ilyen uszodák, rajt a vizen.
Napoztunk, úszkáltunk, rengeteget röhögtünk, nagyon jól töltöttük ott a
napokat. Nagy sikere volt a darabnak. Sulyok Mária az egyik főszerepet
játszotta. Éppen az első előadáson elkezdett zuhogni az eső. Műszakiak jöttek
föl a színpadra, kezdték letakarni a reflektorokat. A Sulyok meg ázik. Az orra
alatt motyogja: ’Mi az, a reflektorokat sajnálják, hát csak engem nem
sajnálnak?’ Teljesen eláztunk, abba is maradt az előadás. Aztán amikor elállt
az eső, folytattuk. Különben vissza kellett volna fizetni a jegyek árát… Sulyok
nagyon-nagy színésznő volt. Szigorú volt, de engem nagyon szeretett. Én is őt.
Megtaláltuk a hangot. Például nem szerette, hogyha a fiatalabb színészek
Macának szólitották, de tőlem eltűrte. Lorca Bernardájaként is óriási volt.
Számomra mégis Darvas Iván volt az egyetlen európai magyar
színész. Kafka három novelláját dolgozta át későbbi, immár utolsó társulatomnál, a Radnótiban. Csodálatos,
izgalmas próbák voltak vele. Egész életemben nagyon utáltam próbálni, nem tudom
miért, csak játszani szerettem. De a Darvassal imádtam próbálni. A
Metamorfózisban – átváltozásban - játszottam életem első anyaszerepét. Állattá
változik a fiam, akit Simon Péter alakított; hasonló típusú színész, mint a
Darvas, fiatal változatban. Iván tervezte, rajzolta meg neki az állatot, amivé
válik. A filmgyár egyik részlege készítette el; bele kellett bújnia.
Megérkezett az állat, amit kitettek a folyosóra, egy asztalra. Rosszul lettünk
a félelemtől. Majd belebujt ez a kolléga, állattá változott, s négykézláb
mászkált a színpadon. Dermesztő volt. Másnap reggel öt órakor csöng a telefon a
lakásomon, az Iván volt: ’Te, Zsuzsi, légy szíves nyolcra gyere be, tízkor
főpróba, közönség lesz, előtte valamit kell csinálni!’. Végigtelefonálta az
egész társulatot hajnalban. Nyolcra bementünk. A Darvas megállt és
kijelentette: ’Gyerekek! Én egy őrült vagyok. Nem lehet belebújni egy
színésznek egy valamibe, mert színész szem nélkül nem színész, és szem nélkül
játszani sem lehet. Úgyhogy ezt az egész állatot eldobjuk, a Péter egy fekete
kezes-lábas trikóban lesz, a karjáról fekete szőrök fognak lelógni. Nektek kell
azt eljátsszanotok, hogy ő egy állat. Szóval ti azt játsszátok el, hogy - arra
gondoltok: ő az. S akkor állat lesz. Ez valami olyan csodálatos volt! Hogy ez
az ember elismeri saját magáról, hogy amit addig elképzelt, az mégsem jó…
Fantasztikus előadás, s életem egyik legjobb alakítása volt. Mert én tényleg
állatnak láttam azt. Az Ivánnak ez a szuper agya, kultúrája! Nagyon elsirattam, mert nagyon-nagy
vesztesége a magyar színjátszásnak.”
Drága Zsuzsa!
A Jóisten éltessen nagyon-nagyon sokáig erőben, egészségben,
szeretetben!
(Szenkó Péter, Panni, Buda)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése