2014. február 15., szombat

Kertész Péter/Novák bácsi: világ, szín, vonal

„Jobban leépült, mint ahogyan én szeretnék majd leépülni, nagyon öregen”, vélekedik Novák bácsi kapcsán Kertész Péter, aki vendég(színész)ként immár családtagunkká vált a Weöres Sándor Színház Máli néni című, katartikus hatású lételőadásában.

„Bár már így is elég koros vagyok”, morfondírozik a legszebben beszélő magyar színjátszók között számon tartott művész, aki a héten töltötte be a hetvenegyedik életévét. „Nyilvánvaló, hogy a külvilágnak meg a környezetemnek már egy öregember vagyok, de hála Isten, én ezt még nem érzem. Az igazság az, hogy nem is a hetedik iksz felé tartva, hanem mielőtt még hatvan lettem, kezdett összeszorulni a gyomrom. Nem is azért, hogy a hatvan (vagy a hetven) sok, hanem arra gondol az ember, hogy mennyi van még hátra? Az a dermesztő a dologban, hogy az optimális esetben is már nem nagyon sok. De hát, sajnos, ez van. S ez az, ami ellen a legokosabb meg a legszebb ember sem tud tenni semmit. Megszületünk, meghalunk. Közben lehetőleg értelmesen és jól kell élni.
Közeli ismerőseim most lettek hatvan évesek és sopánkodnak. Én erre azt mondom nekik: figyeljetek, nagyon örüljetek, mert tíz év múlva vissza fogjátok ezt sírni! Szóval a kor kapcsán is nyugodtan kijelenthetjük: minden, így tehát az idő is, relatív. Csak az a baj, hogy egy esztendő ma már – az én koromban – sokkal gyorsabban telik, mint fiatalon. Mivel egy húszéves embernek egy év az egy huszad része az életének, mondjuk egy nyolcvan évesnek meg az egy nyolcvanad része egy esztendő. Ugye, tehát ez sokkal kisebb része az életének, vagyis: relatíve gyorsabban telik…”
S ha már az időfolyosókon barangolunk-bóklászunk, szóba kerül az is:
„A Robi (Koltai Róbert a Máli néni rendezője – szp) mindig, amikor együtt vagyunk, s új emberrel találkozunk, megkérdezi tőle: ’Szerinted, mi hány éve ismerjük egymást a Péterrel?’. Mondják, hogy húsz-harminc-negyven… S akkor közli a Robi: ’Nem, hatvan!’. Mindenki elájul. De, tényleg, mert az egyik osztálytársammal egy házban lakott s így már gyerekként összejöttünk. Aztán nem láttuk egymást, a főiskolán találkoztunk legközelebb – ő kicsit később végzett -, majd elkerültünk az ország különböző sarkaiba. Sokáig nem találkoztunk. Az utóbbi tizenöt-húsz évben kezdtünk együtt dolgozni, s nem, hogy kiújult a barátságunk, hanem igazából most lettünk barátok. A Sose halunk meg óta – a filmben az orvos voltam, a színpadi változatra Csákányi László a tánctanár szerepét, mondhatnánk, hagyta rám örökül – Robi sokszor rendez, készít filmet; mindig gondol rám.”
Íme, hát milyen kézenfekvő Kertész Péter szombathelyi találkája a csipetnyit kakukk Novák bácsi figurájával, eshetne le nyomban nekünk, nézőknek az a bizonyos tantusz, ámde nem egészen pontos helyen csörrenne az érme.
„Ebben meg az (is) a jó, Robi utóbb elmesélte, hogy nem az ő ötlete volt, hogy én játsszam ezt a szerepet, hanem a Jordán Tamásé. Noha Robinak is én jutottam eszébe a Novák bácsiról, de amikor tárgyaltak ők arról, hogy színre kellene vinni a Máli nénit, akkor a Jordán javasolt engem. Ujjongva fogadta az ötletet Robi, mondta, hogy ő is rám gondolt. Persze ez nagyon jólesett. A Tamást is nagyon régóta ismerem, egyetemi színpadosok voltunk mind a ketten. Én valamivel előbb, mint ő. Egyébiránt két hónap korkülönbség van köztünk.”
Van, akinek, amikor (a vasi teátrum színpadán) kalapban ül a gyerekkel, Benkő Gyula jutott róla az eszébe, merthogy Kertész Péter Novák bácsija benne őt idézte meg. Más a már említett Csákányi László – méltó – utódjának érzi-érezte.
„Mondjuk ezekre az emberekre nem rossz hasonlítani… Körülbelül két éve, ugyan nem ennyire öreget, ám egy szintén korosabb könyvelőt játszottam a budapesti Karinthy Színpadon A templom egere című vígszínházi vígjátékban. Röviddel a premier után látta az előadást Vallai Péter kollégám, aki utána bejött az öltözőbe gratulálni – ez nem sokkal a halála előtt történt -, és ő meg azt mondta, hogy neki arról Feleki Kamill ugrott be az Állami Áruház című filmből; ’Ember lesz az én kis unokám’… Kamillka, amikor az Operett Színház-beli időszakomban megismerhettem, már öreg ember volt; szóval nem volt sokkal idősebb, mint én most… Mindörökre belém ívódott, hogy a barátjának fogadott.”
S hogy mit visz a „batyujában” Szombathelyről?
„A Máli néni olyan jó előadás, és most nem magamról s tényleg nem is elsősorban magamról beszélek; föl tudnám sorolni a darab szinte összes szereplőjének a nevét. Szombaton (február nyolcadikán) huszonkilencedszer játszottuk. Szóval: örömet viszek.  Ám egyetlen kritika meg nem jelent országos fórumokon. Szinte senki sem tud róla. Azelőtt, amikor én fiatal színész voltam, egymás teljesítményét is számon tartottuk, s rólunk tudott mindenki. Kis túlzással, ha a kisujjamat megmozdítottam, már írt róla valamelyik országos napilap, vagy a Film Színház Muzsika, vagy hírt adott róla a televízió. Az, hogy itt, Szombathelyen mi történik, arról még Budapesten se értesülnek, Debrecenben meg pláne nem. Ez nagyon nem jó. Ma a fiatal, tehetséges színészeknek sokkal, de sokkal nehezebb a dolguk. Pedig olyan jó lenne, ha tudná ország-világ: X, Y hol, kinél, milyen jó! S aki fölmerül a habokból, azt ne hagyják elsüllyedni (megint)! A mi időnkben volt televízió (tévéjáték), rádió (hangjáték), film. Immár szinte semmi sincs. A mai sorozatokban egy-egy kolléga, ha előfordul. De a többség, mindössze, a mostani szóhasználattal élve, celeb. Fontosabbnak kellene lennie a kultúrának, mint olyannak. Nem csak a színháznak, a kultúra minden területének. Csupán egy ’picurka’ úgymond szelet: ugyanannyiért, vagy még kisebb gázsiért szinkronizálunk, mint mondjuk tizenöt évvel ezelőtt. Egy vicc. Mert - meg kell élni…”.
S miképpen summáz a születésnapos – Jászai-díjas - művész?
„Minden nap a tükörbe tudok nézni. Illetve, egyre kevésbé nézek a tükörbe, mert látom, hogy milyen öreg vagyok…” (Somolyog, persze.)
Egy színházi ember, miután megnézte a Máli néni főpróbáját, odasúgta Koltai Róbert rendezőnek: „Kertész Péter Novák bácsija: világszínvonal”. Ez a kicsit kócos, szakállas, házikabátos, bolondos, velünk s a világgal össze-összekacsintós – a csodás Máli néni/Kiss Mari által a legjobban szeretett – tünemény-apóka immár családi-teátrumi tablónk egyik éke.
                                                                                                             Szombathelyi 7 - 2014. február 14. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése