2018. február 19., hétfő

A feltámadás esélye - III.Richárd: Alföldi Róbert, rendező: Andrei Serban - Budapest, Radnóti Színház, 2018

 
Gazság. Igazság. Egyetlenegy hang/betű; kozmikus hasadék.
„A távolságot, mint üveg / golyót, megkapod, óriás / leszel…” (József Attila: Altató, 1935) „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis! / Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.” (JA: Két hexameter, 1936) „Ez a kérdés, válasszatok!” (Petőfi Sándor: Nemzeti dal – 1848 márciusa)

2018 első nagyböjti hetének szombatján, február 17-én mutatta be először nyilvánosan a budapesti Radnóti Színház William Shakespeare (1546-1616) III. Richárdját Alföldi Róberttel a címszerepben. A rendező Andrei Serban (1943, Bukarest).1969-ben vándorolt ki New York-ba. 1977-ben a Lincoln Centerben rendezte Csehov Cseresznyéskertjét, Varja szerepében Meryl Streep-el. Serban 1992 óta professzora a Columbia Egyetem Színházi Tanszékének.
A szombati, voltaképpen nyilvános főpróba (a premiert vasárnap tartották) szünetében nagymama korabeli, tüneményes, csupa jót sugárzó hölgy elégedetten nyugtázta (fültanúja voltam) a barátnőjének, hogy „remek a rendezés, kiváló a színészvezetés”, s még valami olyasmit tett hozzá: „ez az egésznek az alapja”.
Hát, bizony, óriási a felelőssége egy rendezőnek, tágabb értelemben pedig: egy ország vezetőjének.
És valamennyi partnernek. Ha az. Egymást tisztelő, építő, teremtő. Befogadó. Rászorultnak menedéket kínáló. Integrálásában példát mutató. Avagy: alattvaló, átmosott agyú hajbókoló, ülepet nyelvcsapás gyorsítóval kényeztető érdekféreg. S mert kirekeszt, ezért torzó(n) marad. „Úgy döntöttem, hogy gazember leszek” (Vas István fordítása)

Ébresztő! – szólít fel a briliáns színházművész együttes s a fantasztikus Andrei Serban. Színt vallatnak velünk, nézőkkel. Hiszen a brigantis botrányok, imposztorságok, latorságok sem nélkülünk zajlanak. Se hazában, se kontinensen, se glóbuszon. Az egyetemesség takarója alól kilóg a lólábam. 
A király esztelen. Ha korona nincs is (még) a fején.
Akkor is hazudik, amikor hallgat.
Ez angliai, emez nem. Esélyt nem kap arra, hogy azzá váljék. Az ember(ség)kasztrálás fellegvára: mint(h)a állam.  Zöld lámpa – szabad a pálya – az álmok abortuszának.
III. Richárdként Alföldi Róbert színskálázik. Derék, jó, bölcs, már-már szent. És mily’ szerény. Agya forog, nyelve pörög. Van bohóchajlama.
Utóbb már nem csak ezekkel - gyilkol(tat) a gaz. Kilóra bárkit megvesz. Nyálkás vedlő-bűvész: kígyó. Camorra-góré. Sátán-kollaboráns. Efféle förmedvény egyszerűen nincs, vélnénk, de Alföldi/Serban cáfol.
Az ilyesféle időről-időre megakasztja a világtörténelem fogaskerekét. Ám van egy pillanat: eddig és ne(m) tovább! Buknia kell.  Alföldi Róbert zseniális.
S a Richárd-rajongó gyülevész hátborzongató.  Csipetnyi a vétek vagy megatonnányi? Isten vajon használ patikamérleget?
A színészek zöme több életszereplőt játszik. Valahányan mindannyiszor elementárisak. Mennyi-mennyi tónus, árnyalat, változat. Már-már tökéletes ábrázolás. A csúfság hibátlan megjelenítése.
Alföldi Róbert, Gazsó György, Kelemen József, Kováts Adél, László Zsolt, Martin Márta, Pál András, Porogi Ádám, Rusznák András, Schneider Zoltán, Sodró Eliza meg a közreműködő alkotógárda fékezhetetlen energiájú. Zabolátlanságában fegyelmezett.

Kováts Adél lét-utunkra bocsátó, a megbékélés, a megértés, a szeretet, az egymás becsülése, a tolerancia, a kézfogás képességének fontossága melletti hitvallása – különösképpen a következő nemzedékekért - könnyeket csalt a szemünkbe, az arcunkra. 
Hiszünk benne, bennük. S József Attilában: „Tavasz van, gyönyörű! Jót rikkant az ég! / Mit beszélsz? korai? Nem volt itt sose tél! / Pattantsd ki a szíved, elő a rügyekkel - / A mi tüdőnkből száll ki a tavaszi szél!” (Tavasz van! Gyönyörű! - 1924)       

                                         2018. 02.18-19.

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése