Félelem: aggodalom, rettegés. Megeszik: felzabál, elpusztít. Lélek: szentlélek, ember-lényeg. A félelem megeszi a lelket – Rainer Werner Fassbinder/Alföldi Róbert (Kultúrbrigád/Átrium).
Mindkét műalkotás a bennem lakozó szörnnyel vívott irdatlan, folyamatos hadakozásaimról (is) szól. Behódolok-e a sátánnak, avagy a teremtő jó(m) előtt bontom le legbensőbb drótkerítéseimet?
Rajtam múlik.
Felelnem kell a világ, a Jóisten színe előtt.
Szerelem, szerelem…
Ötvenes évek. A haza kirekeszti,
kitelepíti s bekeríti a honfitársakat. Nem
a mieink. Idegenek. Ellenségek. Csak. Nincs más (ki)út: menekülni. Drótvágás a
kerítésen. A fiút megölik. A lányt meggyalázzák orosz zubbonyosok. Bécsben
befogadják. (Nem első blikkre). Jóakaratúak mindenütt teremnek. Hetvenes évek. Három (nagy)gyermekes, „árja” takarítónő szinte kirekesztve Németországból/-ban. Magányba zárva. Marokkói fiatalember: semmibe se veszik. Munkaereje kell, lénye nem. Egymásra lel a két kitaszított. A farkas falka rájuk veti magát; kis híján széttépi őket. Befogadni tudók azért itt (ott) is akadnak.
Törőcsik Mari a főszereplője
az Aurora Borealisnak. Elképesztően hiteles. Fénylő. Csoda. A másik főszerepet
– a lányát – megélő, szintén elementáris Tóth Ildikó így jellemzi Marikát: nem
játszik, teremt.
Ott/itt van az egész lénye,
élete előttünk. Nem tudunk s nem is akarunk betelni vele 1955 óta. Ezekben a
napokban, órákban egy ország próbál hinni a csodában, s reménykedik, hogy
adassék Neki még további földi lét! Jóllehet, persze, hogy tudjuk: halhatatlan.
Amíg filmművészet létezik, amíg még lesz e bolygón szellem, érzelem, értelem,
addig Ő hat. A jobbik énünkért küzd szakadatlanul, rendületlenül!
Megrendítő s felemelő, hogy mint mindig, a legkiválóbb művész-utódjaival láthatjuk az Északi fényben is, akikkel együttszárnyal. Száguldanak az univerzumban. Vonzva, húzva magukkal bennünket. A fénylő(bb) énünket. A már említett Tóth Ildikóval, s a fiatalkori főhőst - Máriát (Törőcsik Marit) - megszemélyesítő rendkívüli Törőcsik Franciskával: mesterhármas! Mészáros Mártával: mesternégyes! S Cserhalmi György, Fekete Ernő, Wunderlich József: hű Törőcsik Mari-követők. Szintúgy iránytűk.
Akárcsak a bámulatos, briliáns Hernádi Judit (most takarítónőként) A félelem megeszi a lelket című szerelmi történetben, az Átrium Színházban (Budapest, Margit körút 55.). A nullaként, társadalmon kívüliként sem kezelt, pondrónak is csak alig-alig tartott asszony majdhogynem hontalanabb, otthontalanabb, kitaszítottabb idehaza/odahaza, mint az idegen, akit Bányai Kelemen Barna tökéletesen, magával ragadón, alázattal, hűen mutat föl/be. S a Törőcsik Mari által felénk s belénk sugárzott tisztaságot árasztja, a bonyolultságban az egyszerűséget keresi és találja is meg Parti Nóra, Bercsényi Péter, Mihályfi Balázs, Szatory Dávid. Alföldi Róbert pontos. S a bensőnkben az eddig szunnyadó csillagot (alvó vulkánt?), a befogadó énünket élesztgeti, biztatgatja, teszi szerethetővé magunkkal bennünk; másokkal, sokakkal, egyre s egyre többekkel.
A bennem lévő északi-sarki
jeget olvasztja az Aurora Borealis s A félelem megeszi a lelket.
Rajtam múlik.
Harasztifalu,
2017. október 20. délutánján
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése