2013. június 25., kedd

Mindörökké Munkácsy

Pákh Imre gyűjteményéből húsz Munkácsy-festmény látható Celldömölkön, a Kemenesaljai Művelődési Központban, július végéig.
Ebből az alkalomból közli a teremtuccse.blogspot.hu a Nemzeti Galériában 2005-ben megrendezett Munkácsy-tárlat kapcsán született írást, amely helyet kapott a Rajtam is múlik című vallomáskönyvben (2008):

„Nem egyszerű tárlatlátogatás; zarándoklat. Találkozás Az aranyecset gazdájával. Ifjúkori példaképünkkel.
Vajon egymásra találunk-e megint?
Szentélyben érzem magam a budapesti Nemzeti Galéria Munkácsy-tárlatán.
Kerülgetjük egymást a többi nézelődővel, miközben emelkedettség érzékelhető a levegőben.
A most és soha többé érzése fészkelődik bennem, és nagyon, de nagyon vágyom arra, hogy érintett, hogy részes legyek, ne csak kívülálló.
Egyszer csak itt van, karnyújtásnyira az, amire egykor annyira, de annyira vágytam. Tessék, biztatja magát az ember, add át magad az élménynek!
Egy darabig semmi. Még meccs előtti bemelegítésnek sem nevezhető.
Regisztrálom: pazar, bravúros, mély, sötét. Meg persze világhírű.
De még valahogyan mégsem találkozunk. A napokban érkezett, egész alakos Ásító inas milliókban biztosan kifejezhető érték, számomra itt, most: egy zseniális ember remek alkotása, de hidegen hagy.
Az Erdő belseje alkonyatkor (1873); na, ezen is látszik, hogy milyen jó barátságban voltak Paál Lászlóval… Ám mintha valami már kezdene bizsergetni, valami nem is tudom micsoda. Talán a fények. Beszűrődő bordók, pirosak, sugarak. Hoppá! Itt mintha valami már történne…
Poros út I. (1874). Ez az. Ez ő. Ez ő, meg én. Ez van. Ez igen! Pedig annyira nincs ilyen, mégis annyira valódi. A csuda se tudja. Az enyém. Belém költözik.
Cigányok az erdőszélen (1873). Anniyra az, ami. Annyira a képbe tesz engem is, oda, a kereten túl. Abba az életbe. Hogy az, milyen keserves, a kutyfáját!
Részeg férj hazatérése (1872). Persze, hogy megszólal a hang odabentről: ismerős, ugye? Mit mondjak? A jó Mihálynak is lehettek – voltak ám – élményei. Annyi a különbség, hogy ő vászonra is tudja pakolni őket. A feleség, mint aki ilyenkor lenni szokott, elmélázó, tehetetlen, feszültséget leplező, kicsikét meg is könnyebbülő. A lurkók húzzák fülüket-farkukat. A tajtrészeg családfőt hazakísérő koma helyzete sem éppen rózsás. Búcsúi céllövöldében szokták mondani holtpontos lövéskor: telitalálat.
A két család a konyhában (1877), olyan drága, olyan bensőséges, olyan szívet melengető. Anyuka a kicsi lányokkal, nősténykutyus kölykeivel. Édesek. És mi minden van, amit nem látni, ami mögöttes, ami a létezés maga! Munkácsy Mihály! - moromogom, mintha megszólítanám, s mintha valahonnan bizony figyelhetne is rám. Ránk. De hát figyel ő, nagyon is. Ugye, Mihály bátyánk? Elárulná nekünk, hogy mi a titka…?
A Holdkelte (1881) templomtoronnyal, dombbal, kiserdővel, legelésző birkákkal, minden egységben mindennel; ha van kép, amiért érdemes egyáltalán képeket nézni ebben az életben, akkor ez az. Ez a KÉP.
Meg még egy másik: Az alvó nagypapi (1886). Elszunyókált az öreg, kiesett kezéből az újság, leánya (vagy a menye) kiaraszol a kicsikkel az ajtón, a kandallóban ég a tűz… Itthon vagyok. Itthon és otthon lenni ebben a világban. Ne legyünk nagyravágyók, kivagyik, önzők. Ezt teremtsük meg. Ezt, így, ahogyan itt van. A többi smafu.
Meg még a virágok. Nem is tudom, mintha a szirmaik az ölünkbe hullanának. Nem tolakodóan, hanem gazdagságukból nekünk is kínálnak jóindulattal, szeretettel. Vedd csak, vidd csak el magaddal.
1900. május 1. - áll az üveg alatt kiállított gyászjelentésen.
No, ez az, ami nem igaz. Még akkor sem, ha dokumentum van róla.
A mi Munkácsy Mihályunk képei – kibe, melyik – belénk költöznek. Az éppen aktuális itt (és másutt) élőkbe.
Nem csupán megmaradt, elmélyült az ifjúkori barátság. Alighanem most már mindörökre.”              
                                                                                                                                               (szp)



Hát, akkor irány: Celldömölk! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése